مقالات

پل زدن سری ايمنی درهای آسانسور برای عمليات تعمير و نگهداری

فایل پیوست : 7364937_Binder1.pdf

بله به لطف استاندارد EN81-20 میشه، اما برای عملیات تعمیر و نگهداری توسط ساز و کاری با نام BYPASS می توان درهای آسانسور را پل زد.

این کار برای جلوگیری از پل زدن درها بصورت دستی می باشد.

پل زدن سری ایمنی درهای آسانسور برای عملیات تعمیر و نگهداری:

یکی از اشتباهات رایج در صنعت آسانسور، در بخش تعمیر و نگهداری پل زدن مدار ایمنی در بخش های مختلف آن از جمله المان های Passive و یا Active بصورت غیر استاندارد می باشد، در استاندارد EN81-1/2 برای جلوگیری از پل زدن المان‌های ایمنی Passive بصورت غیر استاندارد تمهیدات خاصی اندیشده شده است که طی آن نیروی فنی آسانسور در شرایط خاص مجاز به پل زدن بخش هایی از سری ایمنی می باشد، که استفاده از پنل برقی اضطراری برای انجام عملیات نجات اضطراری و یا استفاده در مراحل تعمیر و نگهداری بسیاری از مشکلات و خطراتی که در خصوص این موضوع وجود داشت را برطرف کرد. اما در خصوص انجام عملیات تعمیر و نگهداری بروی بخش های Active مدار ایمنی یعنی درهای آسانسور تمهیداتی در نظر گرفته نشده است، و این موضوع چالش های فراوانی را بهمراه دارد.

تکنسین های تعمیر و نگهدار به علت فقدان آموزش های لازم و یا عدم بروز رسانی استاندارد آسانسور، به ناچار برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری بروی درهای آسانسور اقدام به پل زدن کنتاکت های مدار ایمنی به روش غیر اصولی می نمایند و این کار بعضاً منجر به بروز سانحه می شود که بعضی از این سوانح به غیر از خسارات مادی، منجر به خسارات جانی جبران ناپذیری شده است.

نیروی سرویسکار برای به حرکت درآوردن آسانسور به جهت انجام عملیات تعمیر و نگهداری بروی درهای آسانسور اقدام به پل کردن کنتاکت های ایمنی از طریق روش های غیر اصولی و یا غیر استاندارد می نماید. نکته ی مهم این است که پس از انجام عملیات تعمیر و نگهداری، در صورتی که نیروی تعمیر کار پل مربوطه را به حالت اول باز نگرداند، کنتاکت درها پل باقی می مانند و این یعنی خطر در کمین نیروی سرویسکار و استفاده کنندگان عادی از آسانسور می باشد.

در استاندارد EN81-20 برای حل مشکلاتی که ذکر شد تمهدیداتی اندیشیده شده است و پل زدن کنتاکت های درهای آسانسور را جهت انجام عملیات تعمیر و نگهداری بروی درهای آسانسور را طی شرایطی مجاز دانسته است، برای این کار استفاده از کلید BYPASS الزامی است و شرایط استفاده از آن را بیان کرده است. این شرایط به شرح زیر می باشند:

1. نماد کلید BYPASS در تابلو فرمان آسانسور و نقشه های فنی باید مطابق با شکل زیر باشد:

2. بروی کلید BYPASS و یا در نزدیکی آن باید کلمه ی “BYPASS” نوشته شده باشد.

3. کلید BYPASS باید مجهز به روکش و یا درپوش ایمنی باشد تا از استفاده های بی مورد و ناخواسته جلوگیری شود.

4. کلید BYPASS باید دارای چهار حالت باشد و فقط می تواند آیتم های زیر را پل بزند: (پل زدن همزمان درهای طبقه و درهای کابین مجاز نمی باشد)

a)حالت نرمال (هیچ کنتاکتی پل نمی شود)

b)کنتاکت در لولایی

c)کنتاکت در کابین

d)قفل در طبقه

5. کنتاکت هایی که در بالا ذکر شد و باید BYPASS شوند، باید با نماد مخصوص بروی کلید مشخص شده باشند. همانند مثال زیر:

6. حرکت آسانسور پس از فعال شدن BYPASS باید فقط در حالت بازرسی و یا حالت برقی اضطراری امکانپذیر باشد.

7. لیمیت سوئیچ حد بسته در کابین باید فعال شده باشد. یعنی درب بسته شده باشد.

8. یک سیگنال شنیداری/دیداری باید در زیر کابین در زمان حرکت آسانسور فعال شود. شدت صدای سیگنال صوتی در فاصله یک متری زیر کابین، باید حداقل 55 دسیبل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *