مقالات

نسل جدید آسانسورها

تحلیلی دو بعدی در سال 2013 از سیستم‌های ترافیکی آسانسور نشان داد که  طراحی کنونی و استفاده از یک کابین در هر چاه آسانسور مشابه استفاده از یک خط راه‌آهن کامل بین دو شهر فقط برای راه‌اندازی یک قطار است؛ که به وضوح می توان آن را  اتلاف منابع محسوب کرد. در همین راستا شرکت تیسن کروپ ابتدا فناوری  Twin-Lift را ارائه نمود که استفاده همزمان از دو کابین در یک چاه آسانسور را فراهم می کرد؛ اما این فناوری دست خوش تغییراتی شد که تاریخ 160 ساله ی آسانسور های کششی را دست خوش تغییر کند.

در این روش با حذف سیم بکسل و قرار دادن موتور های خطی و اضافه کردن ریل های متحرک قابلیت جابه جایی افقی را به حرکت عمودی سیستم های بالا بر اضافه نموده است؛ شرکت تیسن کروپ این فناوری را MULTI  نامیده است؛ MULTI  زمان انتظار را کوتاه‌تر میکند، ظرفیت را افزایش می دهد وهمچنین حجم و جرم آسانسور را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و علاوه بر تمام مزایای که ذکر شد به طراحان ساختمان اجازه می دهد تا ارتفاع ها و شکل ها و اهداف متفاوتی را در طراحی خود لحاظ کنند.

ThyssenKrupp MULTI جدید ترین پیشنهاد برای ساختمان های با ارتفاع متوسط و بلند است؛ اولین MULTI در برج جدید OVG Real Estate در شرق در برلین نصب خواهد شد. این ساختمان که در مجاورت مرسدس بنز آرنا و همسایگی خیابان وارشاور می باشد. شرکت  OVG کارفرمای تیسن کروپ در حال حاضر بخاطر پروژه های پیشرفته ای مانند The Edge در آمستردام شناخته می شود. کوئن ون اوستروم، مدیر عامل شرکت OVG Real Estate می گوید: ما کاملاً خوشحالیم که اولین مشتری فناوری آینده نگری همچون MULTI هستیم. ما امیدواریم که برج ایست ساید به نقطه عطفی جدید در خط افق برلین تبدیل شود. چنین پروژه شاخصی نیاز به طراحی هوشمند، مبتکرانه و پایدار دارد  و MULTI دقیقاً همان  چیزی است که نیاز داریم.

در این راهکار جدید از فناوری TRANSPAID که در ساخت قطار های مغناطیسی نیز از آن استفاده می شود بهره گرفته شده است؛ نحوه ی کار به این صورت است که از یک سری آهن ربا برای شناور کردن بار استفاده می شود و از یک سری آهن ربای دیگر که به صورت مداوم در حال جابه جایی قطب هستند برای به حرکت در آوردن بار بهره می برند. البته استفاده از فناوری TRANSPAID هر روز در حال گسترش است زیرا که با از بین بردن اصطحکاک در سیستم های حمل نقل، صرفه جویی در انرژی را تا 50 درصد عملی کند.  انتقال قدرت در این سیستم از شفت به کابین القا می شود همچنین این سیستم به ترمز مغناطیسی چند سطحی نیز مجهز است استفاده از این سیستم فضای کمتری نسبت به آسانسور های کششی را اشغال می کند در نتیجه مساحت قابل استفاده در ساختمان را می تواند تا 25 درصد افزایش دهد؛ این افزایش راندمان کلی و عدم نیاز به چاهک های مختلف صرفه جویی در هزینه های ساخت را نیز در پی خواهد داشت.

آندریاس شیرنبک، مدیر عامل شرکت ThyssenKrupp Elevator AG درباره این پیشرفت مهم در مقر جهانی ThyssenKrupp در Essen، آلمان، گفت: “با تکامل ماهیت ساخت و سازهای ساختمانی، لازم است که سیستم های آسانسور را با نیازهای ساختمان ها و حجم بالای مسافر مطابقت داد. این فناوری گذر کردن از طراحی عمودی یک بعدی در صنعت آسانسور است و ورود به طراحی افقی/عمودی و یا دو بعدی است؛ این طراحی می تواند از یک یا دو کابین در هر شفت بهره ببرد، MULTI یک لحظه افتخارآمیز در تاریخ فناوری های حمل و نقل پیشرفته و شرکت تیسن کروپ است که به بهترین پاسخ به نیازهای جابجایی فعلی را برآورده می کند.

این سیستم که بر اساس یک حلقه مانند آسانسور های Paternoster کار می‌کند که متشکل از کابین‌های مختلفی است که در یک حلقه با سرعت هدفمند 5 متر بر ثانیه (985 فریم در دقیقه) کار می‌کنند و مسافران را قادر می‌سازد تا تقریباً به صورت دائمی به آسانسور دسترسی داشته باشند.

 

Paternoster Elevator system

آقای شیرنبک اضافه می کند در هر سال، کارمندان دفتر شهر نیویورک، مجموعاً 16.6 درصد از زمان خود را در انتظار آسانسور و 5.9  درصد از زمان خود را در آسانسور می‌گذرانند. این داده ها نشان می دهد که افزایش دسترسی آسانسور چقدر ضروری است. راهکار Multi  می تواند پاسخی مناسب به نیاز های امروز و آینده ی صنعت آسانسور باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *