مقالات

مقایسه یو پی اس آنلاین و آفلاین

UPS Online و UPS Offline

در هنگام قطع برق تغذیه تابلو، نیاز به تامین برق اضطراری جهت عملیات نجات آسانسور می باشد که این امر توسط دستگاه UPS میسر می‌گردد. UPS ها از نظر عملکرد میتوانند بصورت آنلاین، آفلاین و یا لاین-اینتراکتیو باشند.

روش کار UPS بدین صورت است که ولتاژ ورودی متناوب AC را دریافت و آنرا به برق مستقیم DC تبدیل مینماید . و سپس برق مستقیم را توسط بخش اینورتر داخلی به برق متناوب تبدیل و در خروجی تحویل می دهد.

  • یو پی اس آنلاین:

در UPS آنلاین همیشه ولتاژ خروجی از بخش اینورتر داخلی تامین میگردد . ابتدا برق متناوب توسط رکتیفایر یکسو شده و باطری‌ها را شارژ میکند . همچنین، بخش اینورتر داخلی را نیز تغذیه و ولتاژ متناوب خروجی را تولید میکند . بدین معنی که در حالت عادی، ولتاژ ورودی هم باطریها را شارژ نموده و هم ولتاژ خروجی متناوب را تامین میکند .در مواقع قطع برق ، ولتاژ خروجی از باطریها تامین و توسط اینورتر به برق متناوب تبدیل شده و بار خروجی را تغذیه می نماید و بدین ترتیب هیچ وقفه ای در اتصال ولتاژ خروجی اتفاق نمی افتد . در شکلها، خطوط قرمز رنگ مسیر جریان را مشخص می کند.

 

  • یو پی اس آفلاین:

در این سیستم نیز رکتیفایر و اینورتر و باطری موجود می باشد .ولی ولتاژ خروجی در شرایط نرمال، مستقیما از طریق ولتاژ ورودی دستگاه تامین میشود و همچنین باطری‌ها توسط رکتیفایر شارژ میگردند ولی ورودی اینورتر قطع می‌باشد. در صورت قطع برق، بخش اینورتری، ولتاژ خروجی را تامین می‌کند.

 

  • یو پی اس لاین اینتراکتیو :

طرز کار این یو پی اس شبیه یو پی اس آفلاین می‌باشد با این تفاوت که در حالت نرمال، برق ورودی مستقیما به خروجی متصل نمی‌گردد. ولتاژ ورودی ابتدا به یک اتوترانسفورمر با تپ متغیر وارد شده و خروجی آن به بار متصل می‌گردد . حسن آن اینست که در صورت تغییر ولتاژ ورودی مقدار ولتاژ بار با استفاده از تغییر تپ اتوترانسفورمر قابل تنظیم می‌باشد و تغییر ولتاژ ورودی باعث قطع ولتاژ و استفاده از باطری‌ها نمی‌گردد.

 

مقایسه:

UPS آنلاین یک تجهیز بدون وقفه است، در حالی که UPS آفلاین دارای ئقفه می باشد.

* با بکارگیری تکنولوژی های جدید، UPS آفلاین نیز می تواند در مواقع قطع برق، بسیار سریع وارد مدار شود و عملا وقفه زیادی در هنگام قطع برق رخ نمی دهد.

* قیمت UPS آنلاین از UPS آفلاین بیشتر است.

* برای کاربرد آسانسوری UPS آفلاین کفایت می کند.

* در صورت خرابی UPS آنلاین، کل مدار تغذیه شونده با UPS از کار می افتد. در حالی که در UPS آفلاین، UPS تنها در زمان‌های قطع برق، خروجی تولید می کند و در سایر زمانها برق ورودی را مستقیما در خروجی قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *